Thursday, December 9, 2010

Kita Dan Scandalisme...

Apa itu scandalisme?? Ade ke termaktub dalam Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka perkataan tue?? Apa pun, bukan itu main point dia di sini yea. Apa yang nak disampaikan adalah mengenai scandalisme itu sendiri . Saya mencerna idea mengenai scandalisme ini bila mana saya memerhati dan menteliti masyarakat di sekeliling saya. Apa yang saya lihat dan apa yang saya teliti menarik minat saya untuk berkongsi dengan apa yang dapat saya rumuskan mengenai perkara ini. Entry kita kali ini lebih bersifat serius, oken. Heh...

Scandalisme. Sememangnya tidak pernah lari dari kehidupan seorang manusia. Tidak kira apa jua spesis manusia anda itu; artis, ahli koprat, ahli sukan, ahli muzik, dan macam-macam lagi. Kenapa scandalisme ini wujud? Dan amat terserlah jika kita bijak mengamati perkara ini. Saya difahamkan, ada segelintir berpendapat scandalisme ini wujud gara-gara orang lain yang sengaja menimbulkan perkara ini terhadap orang lain. Namun, yang lebih ketara yang dapat saya lihat apabila ada individu-induvidu tertentu yang sememangnya dengan sengaja mencipta, membuat, menggalakkan dan membenarkan diri mereka untuk terlibat dalam kancah scandalisme ini. Kenapa perlu begitu? Apa yang menariknya dengan melibatkan diri dalam scandalisme ini??

Saya sungguh tidak faham. Kenapa perlu menyusahkan diri dengan menjebakkan diri dalam kancah scandalisme ini?? Saya tidak nampak apa kebaikan dia. Apa yang saya lihat, semuanya buruk-buruk belaka. Suka saya tegaskan disini, saya adalah ANTI SCANDALISME! Mengapa? Kerana saya benci kancah ini seperti mana saya benci bila orang kutuk-kutuk Chahir saya... Eh?! Perlu ke selitkan kat sini. Adeh... Sori yea si reader. Terlebih dose sekejap. Heh...

Apa pun, saya mohon pada kalian semua. Janganlah libatkan diri anda pada kancah ini samada secara langsung atau tidak. Jauhkan diri anda. Ia sama teruk dengan anda libatkan diri dalam kancah rasuah. Eh! Rasuah tu tak elok, oken. Boleh kena lokap kau tahu?? Suka saya nasihatkan di sini. Berkawanlah dengan ikhlas. Jangan wujud sebarang agenda ketika berkawan. Elakkan scandalisme. TAK ELOK!! Boleh membahayakan kesihatan. Tak percaya?? Baik. Saya buktikan.

Kamu akan cepat sakit hati bila lihat skandal kamu bersama orang lain. Maka, akan wujud 2 jenis penyakit di sini. Oh. Tak. 3 sebenarnya.

(1) Sakit hati.
(2) Sakit jiwa.
(3) Darah tinggi.

Heheh... Yang lain pula, kamu akan mengalami serangan jantung secara mengejut bila rahsia scandalisme kamu TERBOCOR secara rasminya. Hello!! Serangan jantung membunuh 1 daripada 8 rakyat Malaysia tau. Dengan itu, makanlah Quaker Oat. Baik untuk jantung anda. Iklan sebentar...

Maka, dengan ini sekali lagi saya menyeru kepada kalian semua agar segera sedar akan keburukan scandalisme ini. Tak ke mana pun main-main skandal ni... Percayalah... Menyusahkan adalah. Aish... Oken. Saya stop di sini dulu. Renung-renungkan dan selamat beramal.... d(^____^)b

No comments: